شب دهم از دهه غدیریه در مسجدروحانی
تاريخ : 1395/7/1

 شب دهم از دهه غدیریه با قرائت قرآن و سخنرانی حضرت آیت الله حاج شیخ علی نظری منفرد و مداحی حاج سیدعلی سادات رضوی درمسجدروحانی تهران برگزارشد


 


گزیده ای از سخنرانی حضرت آیت الله حاج شیخ علی نظری منفرد را در ادامه می خوانید: 


 


غدیر روز اظهار ولایت است


غدیر روز ولایت است کمتر مسلمانی است که نام غدیر را نشنیده باشند. غدیر روزی است که به امر پروردگار وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام به مردم معرفی شد. آیا غدیرخم روز انشا ولایت حضرت بوده است یا روز اعلام و اظهار ولایت بوده است؟ آیا بعد از 23 سال رسالت توام با سختی و مشکلات، باید هفتاد روز قبل از رحلت، پیامبر صلی الله علیه و اله مجبور شود دفعتا و ناگهانی ولیّ و جانشینش را انشاء کند یا فقط در غدیر اعلام ولایت شد؟


برای روشن شدن مفهوم انشاء یک مثال بیان کنم. وقتی مجلس در کشور و شورای نگهبان و ... قانونی را در کشور تصویب می کنند در واقع قانون را انشاء می کنند و بعد از آن دولت آنرا به مردم اعلام می کند. بعد از اعلام قانون هر کس که عمل به آن نکند تخلف از قانون محسوب می شود.


انشاء ولایت توام با رسالت حضرت بود یا فقط در روز غدیر رخ داد؟ برای پاسخ باید به روایات و آیات مراجعه کنیم. غدیر روز ارائه و اعلام ولایت است انشاء ولایت از همان روزهای رسالت شروع شد اما دلیل آن در این روایت وجود دارد. این روایت از عامه شیعه و سنی نقل شده است که مساله ی بسیار مهمی محسوب می شود که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت. ولایت امیرالمومنین علیه السلام از روز غدیر شروع نشده است.


پیامبر صلی الله علیه و آله در ابتدای رسالت مامور به دعوت عشیره اقربین بود. حضرت در آن جلسه بعد از مقدماتی فرمودند: شما مرا می شناسید و من در میان شما بزرگ شده ام آیا حرف مرا می پذیرید؟ همه تایید کردند سپس فرمودند: من از طرف خدا منذر و مبشر هستم. خدای یکتا را بپرستید و بت ها را کنار بگذارید و معاد را باور کنید. بت ها را کنار بگذارید آنها نه قدرت دارند به شما سود برسانند و نه ضرر. هر کسی در این امر بلند شود و لبیک بگوید خلیفه وزیر ولی و وصی من است. بیش از هزار آیه ی قرآن مربوط به معاد است چون مردم مکه معادباور نبودند.


آن جلسه به هم خورد و حضرت دوباره جلسه را برگزار کردند و غذایی تهیه دیدند که با اعجاز یک غذای اندک به همه آنها رسید و این اعجاز را دیدند. حضرت مجدد سخنان قبل را تکرار کردند. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: در آن جلسه من برخاستم و اعلام آمادگی کردم در حالی که از همه کوچک تر بودم. حضرت دست روی شانه من گذاشت و فرمود تو خلیفه و جانشین من هستی. حتی اطرافیان جناب ابوطالب را با تمسخر مورد خطاب قرار دادند که فرزندت را بر تو رهبر قرار داده است. این ماجرا برای روزهای اول رسالت است یعنی خداوند مساله ولایت از همان روزهای اول به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود.


ابلاغ مکرر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در معراج


اسراء و معراج با یکدیگر تفاوت دارد. اسراء سیر در زمین شب هنگام بوده است اما در معراج رسول خدا از بیت المقدس به آسمانها عروج کردند که در سوره نجم بیان شده است که خداوند می فرماید: در شب معراج خداوند به رسولش وحی کرد و از لفظ "اوحی" استفاده کرد. فَأَوْحي‏ إِلي‏ عَبْدِهِ ما أَوْحي‏ 1 ؛


در روایات فرموده اند:آنچه خدا در شب معراج به پیامبر صلی الله علیه و آله وحی کرد ولایت امیرالمومنین علیه السلام بود. شاهد این امر آیه ی ابلاغ است که در روز غدیر نازل شد. از نظر ادبی "اُنزل" فعل ماضی است یعنی ما قبلا به تو وحی و انشا کرده ایم و حالا زمان اعلام است و باید به مردم ابلاغ کنی.


پس غدیر روز اعلام ولایت بود نه انشا آن. حضرت در نمونه های دیگری که وجود دارد به هر مناسبت و موقعیتی که مناسب بود مساله ولایت امیرالمومنین علیه السلام را می فرمود اما نه درجمع ۱۲۰ هزار نفری! غدیر در جمع صد و بیست هزارنفری بیان شد تا این معنا در وجود مردم استقرار پیدا کند و ملکه وجودشان شود.


پیامبر صلی الله علیه و آله حدود صد و بیست مرتبه به معراج رفتند و بیشترین مساله ای که در معراج بیان شده است مساله ولایت امیرالمومنین علیه السلام بوده است. این نشان می دهد که مساله ولایت امیرالمومنین قبل از غدیر و در همان روزهای اول بعثت به پیامبر ابلاغ شده بود اما تبلیغ و اظهار آن در روز غدیر خم بوده است.


محتوای شعر شاعران غدیر


کُمیت شاعر بسیار شجاعی بوده است که در رثای اهل بیت علیهم السلام اشعار زیادی سروده است و شاعر غدیر هم محسوب می شود و بسیار توانا بوده است او در اشعارش، روز غدیر را روز اعلام ولایت بیان کرده است. مضمون شعرش چنین است: و در روزی كه از درخت سایبان درست كردند؛ از درختان غدیر خم؛ رسول خدا صلی الله عله و آله ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام را بر مردم آشكارا نمود، اگر مورد قبول واقع می شد و پیروی می شد.


ابوالفتوح رازی گوید: از كمیت روایت است كه حضرت امیر المؤمنین علیه السلام را در خواب دیدم، به من فرمود: خود را برای من بخوان! و من شروع كردم به خواندن آن؛ تا رسیدم به این بیت:


وَ یَوْمَ الدَّوْحِ دَوْحِ غَدِیرِ خُمٍّ      أبَانَ لَهُ الْوَلاَیَهَ لَوْاُطِیعَا2


حضرت فرمود: راست گفتی! آنگاه خود آن حضرت این بیت را انشاء كردند:


وَلَمْ أرَمِثْلَ ذَاكَ الْیَوْمِ یَوْماً       وَلَمْ أرَمِثْلَهُ حَقّاً اُضِیعَا3


و من هیچوقت همانند آن روز، روزی را ندیده ام، و هیچگاه همانند آن حقّ، حقّی را ندیده ام كه ضایع شود.


یکی دیگر از شاعران غدیر در شعری گفته است: غدیر روزی است که پیامبر صلی الله علیه و آله ولایت را اظهار کرد.


باید حق ضایع شده ی غدیر را زنده کنیم


ما باید این حق ضایع شده را زنده کنیم. این حق را بایستی گرفت یکی از راههای بازپس گیری این حق برگزاری و ادامه همین جلسات است. خصوصا نسل جوان باید حضور داشته باشند و حرفهای منطقی را بشنوند و خودشان قضاوت کنند. چرا باید از کنار مساله غدیر و آیه ولایت که درباره امیرالمومنین علیه السلام است بگذریم؟ چرا از کنار حدیث ثقلین و غدیر بگذریم؟ این احادیثی که درباره ولایت به ما رسیده انست جزو روایات مسلم، قطعی، صحیح السند و متواتر است که هیچ شک و تردیدی در آن نیست. ما یک چنین گنجهایی درباره ولایت در اختیار داریم. این حق است و باید آنرا اظهار کنیم. ما وظیفه داریم اشخاص دیگر را به حق وصیت کنیم تا حق در جامعه احیا شود.


مساله ولایت امیرالمومنین یک حقی است که از همان روزهای اول مشخص و معین بوده است. درباره پیامدهای منفی که در پی اجرا نشدن غدیر بوجود آمد هم باید صحبت کنیم.


امتیاز گرفتن از پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر مسلمان شدن


بعضی افراد به دنبال امتیاز گرفتن از پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر مسلمان شدنشان بودند و منت می گذاشتند در حالی که خداوند در قرآن فرموده: خدا بواسطه اسلام و هدایت برشما منت نهاده است.


شخصی از قبیله بنی عامر نزد پیامبر صلی الله علیه و آمد و گفت ما اسلام می آوریم به شرطی که بعد از شما جانشین شما شویم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:مساله ی امامت بر عهده ی من نیست و مربوط به خداست و به هر کس که بخواهد رسالت و امامت را می دهد خدا بایستی امامت را قرار دهد.


خداوند در قرآن فرموده امامت یک مساله الهی است و کسی که می خواهد جای پیامبر بنشیند باید عصمت داشته باشد تا بتواند دین را حفظ کند و به سوالات مردم پاسخ دهد. باید شجاع ترین، زاهد ترین و عابد ترین مردم باشد. 


 


 


 


 


 


                                                                                               


                                                                                       تصاویر مراسم     


 


گزارش سایت وارث


 


 


 


 


 

تمام حقوق مادی و معنوی برای مسجد روحانی محفوظ می باشد / نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است